donderdag 7 mei 2015

Het geheim van deze kok: Presentatievaardigheden.

Kenmerk van een slechte spreker: die gooit informatie de zaal in en het publiek zoekt maar uit of het luistert. Er is feitelijk geen interesse van de spreker in de luisteraars. Het verhaal kan interessant zijn, maar een deel van de luisteraars haakt af. Het middelbare schoolgevoel van verveling…

Kenmerk van een goede spreker: die stelt zich op als de gastheer / gastvrouw. Deze zorgt dat de luisteraars zich op hun gemak voelen en dat het verhaal aansluit op wat hen bezighoudt. De spreker speelt in op wat er speelt en geeft niemand de kans om af te haken!

De eerste moeilijkheid van spreken in het openbaar is: hoe overwin ik mijn zenuwen? Het antwoord is: door niet met jezelf bezig te zijn, maar met je publiek! Door deze aanpak sla je een brug. Leg je focus bij de overdracht van kennis en bij de ontvankelijkheid van het publiek. Wie daar niet mee bezig is, slaat de plank mis. Er zijn best veel slechte sprekers in ons land, vaak met mooie wetenschappelijke titels voor hun naam...

Wat draag ik hieraan bij in mijn workshops presentatievaardigheden? Mijn doel is: het moet werken wat iemand doet. Bij het publiek moet iets in beweging komen. Alles wat daaraan kan bijdragen is goed. Mijn theaterachtergrond als cabaretier is hierbij zeer waardevol. Het werkt of het werkt niet! Wat moet je doen om het werkend te krijgen? Meer rust? Meer tempo? Minder woorden? Meer woorden? Een vraag stellen? Minder formeel? Helderheid? De zin omdraaien? Alles zoek je af, totdat het werkt! Hierin heb ik 24 jaar ervaring en ik ben er gewoon heel goed in geworden ;).


Ik onderzoek in mijn workshop via een eenvoudige oefening naar wat iemand al meebrengt aan vaardigheden en waar het publiek (de rest van de groep) wel iets meer van zou willen. De al aanwezige vaardigheden versterk ik, de vaardigheden waaraan gewerkt moet worden pakken we aan. Vervolgens zorg ik ervoor dat iemand zich fysiek gemakkelijk –dus niet meer zo overbewust van zichzelf- durft te bewegen.

De introductie is belangrijk, hier besluit het publiek ga ik luisteren, of slapen? Dus ik geef mogelijkheden om een speech (les, verkooppraatje, voordracht) te openen op een originele manier. Ik geef ook mogelijkheden in hoe je contact kan maken: wat voor soort vragen stel je? Ook wordt er geoefend in het omgaan met publiek.

Naast suggesties over opbouw en gebruik van visuele middelen is het belangrijkste: ‘het meten van de uitstraling’. Wanneer is iemand boeiend, wanneer niet? Dus weer: wat werkt en wat werkt niet? Dat bepaal ik niet alleen, daarbij geldt de beleving van de andere deelnemers net zo goed. Het is een eerlijk onderzoek naar wanneer we luisteren en wanneer we afhaken. Dat laatste vooral geeft iemand de tools om nooit meer een tekst een zaal in te strooien en maar te hopen dat iemand iets ervan oppikt. Niks daarvan: ze zullen luisteren en meekrijgen wat jij te vertellen hebt.

Het is jouw moment of fame, wat je paradoxaal genoeg alleen kan pakken als je juist niet met jezelf bezig bent. Ik waarschuw: als het werkt, is het verslavend. Kicken...!